.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خانم وزیر! مردم با کدام امکانات بچه دار شوند؟

طرح تشویقی 1میلیون برای هر نوزاد، برنامه رئیس جمهور برای افزایش موالید در کشور بود و چند ماهی هم اجرایی شد تا آمار زاد ولد تا مرز 1 میلیون افزایش پیدا کند و فریاد کارشناسان اجتماعی و اقتصادی را بلند کند.هر چند این طرح در میانه راه متوقف شد و گفته شد به دلیل کسری بودجه، دولت قادر به تامین هزینه های اضافی این طرح نیست اما امروز بعد از گذشت بیش از 1 سال از این سخنان و طرح های همسو با افزایش جمعیتی که بر اساس آخرین آمارهم اکنون از مرز 75 میلیون گذشته است، وزیر بهداشت به خانواده های کم جمعیت توصیه می کند که بچه دار شوند.

هنوز از یادها نرفته است که محمود احمدی نژاد در اردیبهشت ماه سال 89 گفت: " معتقديم كه خداوند روزي رسان است و معني دو بچه كافي است يعني اينكه 40 سال ديگر نامي از ايران وجود ندارد." تا به این ترتیب افکار عمومی را به افزایش موالید در خانواده ها تشویق کند.

همان روزها این اظهارات رئیس جمهور که چندین و چند بار از تریبون ها مختلف تکرار شد، مورد انتقاد بسیاری از جامعه شناسان و اقتصاد دانی قرار گرفت که وضعیت خدمات دهی در کشور را چه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی مناسب نمی دانستند اما این سخنان بار دیگر با یک جایزه تشویقی توسط رئیس دولت دهم تکرار شد بدون اینکه عواقب آن مورد کار کارشناسی قرار گیرد.

طرح تشویقی 1میلیون برای هر نوزاد، برنامه رئیس جمهور برای افزایش موالید در کشور بود و چند ماهی هم اجرایی شد تا آمار زاد ولد تا مرز 1 میلیون افزایش پیدا کند و فریاد کارشناسان اجتماعی و اقتصادی را بلند کند.

هر چند این طرح در میانه راه متوقف شد و گفته شد به دلیل کسری بودجه، دولت قادر به تامین هزینه های اضافی این طرح نیست اما امروز بعد از گذشت بیش از 1 سال از این سخنان و طرح های همسو با افزایش جمعیتی که بر اساس آخرین آمارهم اکنون از مرز 75 میلیون گذشته است، وزیر بهداشت به خانواده های کم جمعیت توصیه می کند که بچه دار شوند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی می گوید: نرخ رشد جمعیت در ایران زمانی خیلی بالا بود ولی هم اکنون به یک و چهار دهم درصد رسیده است. بنابراین برای خانواده هایی که از جمعیت زیادی برخوردارند توصیه ما این است که بچه دار نشوند و به خانواده هایی که فرزند کمی دارند و یا دیر ازدواج کرده اند توصیه ما این است که بچه دار شوند یا تعداد فرزندانشان را بیشتر کنند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در سال 1389، یک میلیون و 368 هزار و 441 نوزاد در کشور به دنیا آمده‌اند که از این تعداد 700 هزار و 70 نفر دختر و 668 هزار و 371 نفر پسر هستند و به عبارت دیگر در سال 89 در هر ساعت 156 نوزاد متولد شده است که 80 نفر مرد و 76 نفر زن هستند.

وزیر بهداشت در حالی این توصیه را برای خانواده های کم جمعیت دارد که وضعیت بهداشت و درمان در کشور در حد مطلوب نیست و معلوم نیست خانم وزیر برای این جمعیتی که توصیه می کنند اضافه تر شوند، چگونه خدمات درمانی ارائه خواهند کرد؟

مشکلات بهداشت و درمان، مانند کمبود درمانگاه و بیمارستان در مناطق محروم، مجهز نبودن بیمارستان ها در استان های مختلف کشور، مسائل مربوط به بیمه، گرانی دارو و درمان و... سال هاست که بیماران و خانوادهایشان را با مشکلات جدی مواجه کرده است و با افزایش جمعیت وضعیت بهداشت و درمان به خصوص در استان های کم بضاعت مشکل تر خواهد شد.

طرح های نا تمام وزارت بهداشت مانند بیمه خانواده و به طور کلی مشکلات مربوط به بیمه و خدمات درمانی، کمبودو گرانی داروهای خاص، همه و همه از جمله مواردی است که پیش از توصیه به افزایش جمعیت باید مورد توجه دولتی ها قرار بگیرد.امری دولتی ها تا به امروز نسبت به آن بی توجه بوده اند.

از سوی دیگر با نوسنات دائمی نرخ دلار و وضعیت نابه سامان بازار طلا و سکه و به تبع آن بالا رفتن ساعتی هزینه ها، گذران زندگی برای بسیاری از خانوارهای ایرانی مشکل شده است.هزینه ها آنقدر بالاست که خانواده ها بعضا با یک فرزند هم نمی توانند وسایل رفاهی –بهداشتی را به طور کامل برای فرزندشان فراهم کنند.

ارائه خدمات آموزشی برای فرزندان هم از مشکلات دیگری است که دولتی ها نسبت به آن بی توجه هستند.علاوه بر این که هزینه تحصیل در کشور روز به روز بالا می رود، فراهم آوردن امکانات برای آموزش کودکان نیز برای دولت مشکلاتی را ایجاد کرده است.چه بسیارند مناطقی از کشور که هنوز یک اتاق استاندارد برای مدرسه در اختیار ندارند و همین نبود امکانات باعث رخ دادن فجایعی چون حادسه مدرسه درودگر و سوختن کودکان در حال تحصیل به دلیل نداشت وسایل گرمایشی استاندارد می شود.

به گزارش شفاف،در هر حال این موارد تنها گوشه ای از مشکلاتی است که افزایش جمعیت برای کشور در پی خواهد داشت.در چنین شرایطی آیا توصیه به افزایش موالید به کشور کمک خواهد رد یا تنها به حجم مشکلات خواهد افزود؟این سوالی است که دولتی ها و خانم وزیر باید در باره آن پاسخ گو باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 دي 1390
هنوز نتونستم مفهوم ومقصود ریاست محترم جمهور را دریافت کنم که چرا باید افزایش جمعیت داشته باشیم؟
نمونه های جالبی در دنیا هستند که می شود مورد استناد قرار گیرد
اندونزی بعنوان بزرگترین کشور مسلمان و قطر بعنوان یکی از کوچکترین کشورهای مسلمان،
لطفا بررسی کنید کدامیک نامی ماندگار تر در تاریخ خواهند داشت
نگاه بین المللی روی مردم دو کشور (نه دولت دو کشور) را مقایسه کنید
مردم اندونزی در کشورهای همسایه نماد دزدی، ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی شهره هستند
نیروی انسانی بعنوان نیروی کار ارزان قیمت در کشورهای عربی و استرالیا به کارهای کارگری مطلق مشغولند
آیا می خواهیم به چنین جایگاهی نائل شویم؟
یکی از افتخارات بین المللی ایران در زمینه بهداشت جهانی در قرن بیستم کاهش جمعیت و ریشه کنی فلج اطفال بود که در دو دهه بعد از جنگ صورت گرفت
حالا چرا باید این نعمت را دوباره به زحمت تبدیل کنیم
توجیهات گوناگونی از جمله تغییر ترکیب جمعیتی دینی کشور بیان می شود اما واقعیت اینست که این مسئله با ابزارهای کنترلی دیگر قابل حل است
در مالزی هم بین سه نژاد هندو و چنینی و مالای رقابت افزایش جمعیت است
تا ده سال دیگه افزایش جمعیت و کاهش فرصتهای شعلی ضمن کاهش رشد ناخالص ملی موجب افزایش بی رویه جرم و جنایت در این کشور می شود.
لطفا از تجارب گذشته خود و دیگر کشورها استفاده کنیم
nnnnnnnn 1 بهمن 1390
با سلام
به هر حال اين هم يك نظريه است و مردم بايد به عقل و توانايي خود مراجعه كنند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.057 seconds.